خرید و فروش طلا فقط با فاکتور قابل استعلام سامانه جامع تجارت+نمونه فاکتور

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، چندی پیش بود که رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرد‌ که طبق قانون، عدم ثبت مبادلات سکه در سامانه جامع تجارت تخلف محسوب خواهد شد و افراد خاطی تحت پیگردهای قانونی قرار خواهند گرفت.

این مسئله با انتشار برخی اخبار دیگر در شبکه‌های مجازی مورد توجه مردم و فعالان بازار طلا قرار گرفت؛ البته بنا بر اعلام وزارت صمت، فرایند ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت زحمتی برای مشتریان نهایی این محصولات ندارد.

* سامانه جامع تجارت برای فروشندگان سکه و طلا در همان لحظه ثبت معامله‌ امکان صدور فاکتور یکپارچه دارد

به گفته محمدرضا زارع، مدیرکل صنایع خلاق وزارت صمت، سامانه جامع تجارت برای فروشندگان سکه و طلا در همان لحظه ثبت معامله، امکان صدور فاکتور یکپارچه دارد؛ در واقع این سامانه به‌نوعی یک نرم‌افزار حسابداری برای عرضه‌کنندگان سکه و طلا نیز محسوب می‌شود تا متوجه شوند چه مقدار سکه و طلا خریده و به فروش رسانده‌اند.

زارع با بیان اینکه فقط فروشندگان سکه و طلا درگیر با سامانه هستند و مشتریان نهایی سر و کاری با سامانه ندارند، گفت: مبادی که سکه و طلا از آن خارج می‌شود برای ما مهم است و مشتریان نهایی سر و کاری با سامانه ندارند.

وی تصریح کرد: برخی تصور می‌کنند دلیل دریافت کد ملی و شماره‌ تلفن همراه هنگام خرید این است که مشخص شود هر شخصی چه مقدار سکه و طلا دارد که در اصل این مسئله موردنظر ما نیست؛ قصد ما این است در چرخه‌ای که سکه‌ای که از بانک مرکزی خارج می‌شود یا طلایی که در بازار خرید و فروش می‌شود تا به دست مردم برسد، کاملاً رصد شود.

* وزارت صمت اصناف طلا را به ثبت آنلاین اسناد خرید و فروش ملزم کرد

اما در جدید‌ترین اقدام، محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت با ارسال نامه‌ای خطاب به اتاق اصناف ایران به موضوع خرید و فروش طلا با فاکتور قابل استعلام سامانه جامع تجارت اشاره کرده است.

بر اساس این نامه، مطابق ماده ۶ دستورالعمل تبصره ۴ الحاقی ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، «خریداران کالاهای موضوع قاچاق اعم از تاجران و تولیدکنندگان موظف‌ هستند هنگام خرید این کالاها، از فروشنده صورت‌حساب (فاکتور) دریافت کنند».

در متن نامه آماده است: «از آنجا که ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها، اسناد فروش ثبت شده در سامانه جامع تجارت را به‌عنوان فاکتور مورد قبول ماده ۶ دستورالعمل صدرالاشاره در نظر گرفته است، ضروری است دستور فرمایید همه اصناف ذی مدخل در هنگام فروش کالا اعم از آب‌شده، سکه و مصنوعات طلا، نسبت به صدور فاکتور مورد اشاره در سامانه جامع تجارت و تحویل آن به مشتری اقدام کنند».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *